Monday, January 11, 2016

Si Malas join Gym...ehh???

Assalamualaikum...

Time rajin berblog mari lah kita membebel disini ye...

Since aku kena attack asthma last raya, abah dah warning yang aku kena join gym..kena exercise...

Ok aku mengaku yang aku amat-amat malas kalau bab bersenam ni...reason???tak de reason..memang aku malas...teringin tapi tak ada encouragement dari sesiapa termasuk diri sendiri..


Contoh Gym Curcuit
Makin hari aku makin gemuk..gemuk..dan terus gemuk...yang buat aku lagi tak kesah bila bab exercise ni sebab tiap kali aku buat full check-up, semua nya ok, blood pressure, gula dalam darah, dalam air kencing, kolestrol...semua nya tip top...Doktor pun kadang-kadang pelik...gemuk tapi tak de pun yang reach border line pun...so...sebab tu aku tak kisah dan tak heran...

Tambah pulak aku ni bukan jenis fashionable, I will wear whatever yang selesa...yang fashion-fashion ni totally bukan aku...yang penting nampak kemas dan bersih...ikut sunnah kan..


Part of the machine
But when it come to my asthma and my other penyakit yang dah melekat kat dalam badan bertahun lama nya dan sebab aku serik nak masuk hospital...aku nekad aku nak join gym dan aku nak jadi fit...

Weight loss is not the main goal...aku nak sihat & fit tu yang paling penting...since bila kita sihat and fit, berat badan aku sama berkurang, paling tak your body inch akan berkurang...



Aku start join gym ni akhir bulan Ogos 15, since bulan 7 sibuk dengan beraya kan. So bila dah settle down dengan raya and dapat result EMBA aku, aku pun join la gym, The Curve - Strengthening Women.

Masa mula-mula join tu...ya rabbi seksa ok...sakit sume badan-badan...tapi tak lama untuk biasa kan dengan machine-machine yang ada. Dalam masa sebulan kita dah boleh cope and time by time kita kena tambah speed kita dekat each machine.

The Curve ada banyak franchise. Aku join yang the nearest dengan rumah, dekat Ampang Hilir, opposite Ampang Point.


Recovery Station

System dekat ni The Curve more to cardio yang guna kan machine. Ada 12 machine and 12 recovery station...each machine tu kita akan workout untuk 15 saat...kadang-kadang tu 15 saat tu rasa lama sangat...especially kalau keadaan kita tak stable...

Lepas workout 12 machine tu, buat stretching, either nak pakai machine juga or stretching biasa. Everytime habis je exercise, memang aku sweating habis. Lenjun macam baru lepas mandi..hahaha

Kalau tengah stress and workout...masa tengah workout tu memang rasa semua akan lambat and kita nak cepat-cepat habis kan...kena try cool down and let the stress release sendiri. Dah settle semua routine, sure akan rasa lega sangat-sangat.


Stretching Machine
Stretching Manual
The Curves yang aku pergi kat Ampang ni owner dia melayu and gym ni ada 3 orang coach yang akan sentiasa monitor masa kita workout. Every 10 minute workout kita kena kira heart rate. Heart rate ni main peranan juga. Tak boleh terlalu over sebab kalau terlebih nanti kita tak dapat nak achieve target untuk kurang kan lemak tapi kita akan built up the muscle.

So at my age, heart aku kena dalam 20-25 beat. Every range of age ada different kiraan heart rate dia. And every month, coach akan wat measurement badan kita and dia akan monitor fat in the body as well as BMI kita.

Satu lagi benda yang best kat The Curve ni, diaorg suka buat competition or voting. For example, kita vote sapa antara member gym yang The Most Positive, The Most Fashionable and others. And masa last December, gym buat cabutan to those yang paling banyak datang gym since in December kan ramai yang akan bercuti panjang. So untuk aku yang tak bercuti in December boleh la selalu datang kan. Tapi menang tak menang tak penting janji kita datang and exercise.

So far since aku join gym ni, badan lebih sihat and lebih fit. Dan yang paling best bila walking even 3km pun tak rasa penat sangat or mecungap-cungap or mengah. Alhamdulillah. So since last October 15 aku start join walking event. Dah lama sangat teringin nak join and alhamdulillah aku dah mula start join event cam ni. For the start aku join walking dulu bila dah cukup fit leh la join running pulak kan.

Well i guess that's all for now. Thanks for reading...
See u then..Adios!!!

No comments:

Post a Comment